Dette stærke skrivetip får du KUN i dag.

95cdfeef

Kan du gætte, hvilken trigger jeg brugte i overskriften i dag?

Jeg brugte FOMO’s kusine: Scarcity

Eller på dansk, knaphed.

Scarcity er en adfærdspsykologisk bias, der betyder, at vi mennesker (inklusive din målgruppe) instinktivt er draget mod de ting, der er knaphed på. 

Jooo, vi er. Også dig og mig. Vi kan ikke gøre for det! 

Vores hjerner vil groft sagt to ting med os - have os til at overleve og spare mest muligt energi i processen. 

Derfor laver vores hjerner små hurtige regler, dem jeg kalder triggere. En bias eller en tigger er en hurtig beslutning, der sandsynligvis vil bringe dig forrest i køen af overlevere. 

Scarcity er en af de triggere: Hvis der ikke er så meget af noget, så må du hellere springe til. 

HURTIGT! 

Det er ikke nogen skam at trigge på Scarcity. Vi - du og jeg og din målgruppe - er kodet til det. 

Kan du huske Khäler-gate? 

Det var dengang Kähler lavede en jubilæumsvase, som godt nok var fin, men ikke finere end alle deres andre flotte vaser. Det, som Kähler gjorde anderledes i forhold til deres andre vaser, var, at de kun producerede denne vase i et begrænset parti.

De skabte KNAPHED.

Og det triggede deres målgruppes scarcity bias. Fordi, der ikke var så mange vaser, så ville alle have en. 

HURTIGT!

Hjemmesider blev lagt ned, og købere var skiftevis rasende og ulykkelige over udsigten til at gå glip af denne vase, der kun blev produceret i knaphed.

Og nu tænker du måske, at du er hævet over den slags triggere, eller at dine kunder er. Men det er du ikke. Det er de ikke. Det er vi ikke.

Og det kan du også bruge i dine tekster. Ligesom jeg brugte scarcity i emnelinjen. Min emnelinje var dog en lodret løgn, for du kan åbne dit nyhedsbrev når som helst og læse dette tip. Og jeg anbefaler bestemt ikke, at du lyver for din målgruppe! Men altså for eksemplets skyld, synes jeg, at denne går an. 

Nu er det din tur!

Hvordan kan du bruge KNAPHED i din næste tekst?

Kh. Rikke

Tekstforfatter, journalist og marketeer

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få flere tips til at SKRIVE SÅ DET SÆLGER >


0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar